Audi satsar 230 miljarder kronor

Det finns en rad väldigt kända bilmärken som även säljer bäst av alla i världen. Ett utav dessa märken är Audi. Men det råder en hård konkurrens mellan de tyska premiumtillverkarna, vilket har lett till att Audi nu satsar 230 miljarder för att gå om de andra.

257056-luxury-sport-car

Audi anses av många var det mest kända bilmärket och märket känner i alla fall de flesta i Europa, om inte världen, igen. Men bilmärket har självklart konkurrens från andra bilmärken som är minst lika kända. Det är framförallt BMW och Mercedes som kan erbjuda liknande bilar. Alla dessa märken har mer gemensamt än att de är populära. De är även tyska premiumtillverkare. Konkurrensen mellan märkena har aldrig varit så intensiv som den är nu.

Audi satsar 230 miljarder

Därför har Audi gått ut med att de under de kommande fem åren kommer satsa 230 miljarder kronor för att köra om BMW, skriver Svenska Dagbladet. Pengarna kommer att gå till att utöka produktionen och utveckla ny teknik. Men framförallt satsar de på att ta fram nya modeller. Audis segment kommer att öka kraftigt i och med den nya suven Q1. Fram till år 2020, då satsningen ska vara avslutad, kommer deras modeller ha ökat från 50 till 60 stycken. Audi vill vara i framkant inom de innovativa områdena och vill utveckla uppkopplade bilar, elbilar och lättviktskonstruktioner.

Populärast i Europa och Kina

För tillfället säljer Audi bättre än BMW i Europa och i Kina, men i övriga världen leder istället BMW över Audi. För att få marknaden i USA har Audi lanserat en konceptbil som heter Prologue. 2017 kommer även en eldriven crossover som ska konkurrera med Tesla Model X. Vad gäller de mest sålda bilarna i Sverige, är det faktiskt inte Audi som ligger i topp. Så här ser det ut om man listar svenskarnas mest populära bilar:

  1. Volvo V70
  2. VW Passat
  3. Volvo S/V60
  4. VW Golf
  5. Volvo V40
  6. Volvo XC60
  7. Kia Cee’d
  8. BMW 3-serie
  9. Toyota Auris
  10. BMW 5-serie