Hot mot motersporten

En sport som är väldigt populär i Sverige är motorsporten. Att snabbt susa fram på skogens slingriga vägar, eller köra snabba varv på en bana är något som tilltalar många. Det enda som behövs är ett motorfordon, till exempel en bil, och sen är man igång! Ofta går den som är motorintresserad med i en klubb där den tränar och tävlar med liksinnade eftersom det är olagligt att köra allt för snabbt på Sveriges offentliga gator.

Men vad händer om bilen skulle lägga av? Kan man inte köra mer då? Det beror nämligen på lite eftersom det ofta kan vara dyrt att laga en bil lite beroende på vart man är och vad det är för fel på den. Skulle det vara så att man får ett stenskott i rutan, som ju är lätt hänt i skogen, är det bara att kontakta Mobilglas så kommer de snabbt ut till den platsen du är på, till och med om det är vid skogen, för att fixa rutan så att den inte går sönder helt. Skulle det vara ett allvarligare fel kan man behöva lämna in den på en verkstad men som tur är brukar ofta klubben som man är med i att betala det eftersom de såklart vill att man ska kunna köra med dem.

Det finns dock några hinder för motorsporten i samhället eftersom det inte är alla som uppskattar det. Först och främst så är det ljudet som det avger, bor man nära en motorbana av något slag är det inte roligt alla gånger. Såhär står det på svd.se om ett av områdena som är värst drabbat:

Svemo, Svenska motorcykel- och snöskoterförbundet, arbetar nu med att ta fram en ljudhandlingsplan för att åtgärda problemet.

”Den här frågan är ett av de största hoten mot vår verksamhet,” skriver Svemo i information som gått ut till sektioner och klubbar.

– Klagomålen har blivit fler och fler och vi agerar nu för att sänka ljudnivåerna och sprida information. Vi arbetar stenhårt också mot det internationella förbundet för att visa att vi tar frågorna på allvar, säger Svemos miljösamordnare Mikael Norén.

Omkring 200 klubbar i motor-Sverige deltog i enkäten. Ett 50-tal uppgav att man fått klagomål från närboende.

– Det kan finnas olika orsaker till att protesterna ökat men en är att det byggs bostäder allt närmare banorna, menar Mikael Norén.